יום רביעי, 12 ביוני 2013

איפור גוף – אומנות לכל דבר


האסוציאציה שעולה לרבים מאיתנו למשמע המילים "אמנות" או "ציור", היא ציורי שמן, אולי מים, על בד קנבס או אחר. וכשאנו שומעים את המילי "איפור" אנו לרוב חושבים על פנים משוחות במיטב הדרכים שייפו אותן, ידגישו את צבע העיניים, מראה השפתיים ועצמות הלחיים. אולם על מה אנו חושבים כשאנו נתקלים במונח איפור גוף? מה זה בדיוק? והאם זהו עוד סוג של אמנות?

שפת הגוף
אכן, איפור גוף הוא אמנות לכל דבר. במקום לעסוק בפיסול, צילום, עיצוב בעץ או חומרים אחרים, או ציור על גבי בדים כאלו או אחרים, יש מי שתופס את הציור על גבי הגוף כדרך הנכונה ביותר להביע ולבטא את עצמו. מדובר באיפור, ציור על גבי הפנים והגוף כולו, צורות שונות, צללים, דמויות וכל העולה על רוחו של האמן המבצע. את היצירות הללו לא ניתן להציג במוזיאון או למסגר על גבי הקיר.  "בד" הציור יהיה תמיד הגוף האנושי.
במהלך ההיסטוריה ישנן עדויות רבות לשימוש בחומרים שונים שנרקחו במיוחד כדי שישמשו כצבעים לאיפור הגוף. קליאופטרה השתמשה בחימר אדום וצמחי מרפא עם צבעים דומיננטיים כדי לרקוח מהם צבעים לאיפור פניה. בקרב יוצאי אתיופיה ומדינות צפון אפריקאיות למיניהן אנו עדים לציורים על גבי הגוף כולו, גם היום, ובצרפת נהגו אצילים ורוזנים לצבוע ולקשט גם חלקים אינטימיים בגופם.
דבר אלי באיפור
כיום ישנם צבעים מיוחדים המתאימים לשימוש על גבי הגוף. תופעה הולכת ונפוצה יותר ויותר היא נשים בהריון המבקשות לצייר על גבי בטנן ההריונית ציורים שונים, עיטורים עדינים וככל העולה על רוחן. לכן, יש חשיבות רבה לסוג החומרים שנמרחים על הגוף, בפרט לקבוצה זו, של נשים בהריון, מתוך התחשבות בעובר. בכלל, חשוב לוודא תמיד כי המאפר או המאפרת משתמשים בחומרים בטוחים, ידידותיים לסביבה ולאדם עצמו, לדגומא: איפור מינראלי, צבעי גוף היפו-אלרגניים, לקים אקולוגיים.
איפור גוף משמש גם בתעשיית הקולנוע, שם נדרשת מיומנות משולבת ביצירתיות ומעוף כדי לייצר דמות שלמה שתתאים לעלילה. חברות רבות המשיקות מוצר, נוהגות להזמין דוגמניות עם איפור גוף, כמו למשל לוגו החברה, או המוצר שהשיקו, כגימיק יחצני.
טכניקות מקצועיות לצד יצירתיות ומעוף
כדי לאפר גוף יש צורך בהבנה של טכניקות איפור רבות, הבנה של איזה מוצר מתאים לחלק מסוים בגוף ואיזה פחות, וכיצד לייצר אשליה כי האיפור אותו "לובש" המודל, הוא בעצם צבעים שונים ולא בד, פרי או עלה. דוגמה מצוינת לאיפור גוף הוא יצירת מסכה לקרנבל או לפורים, כאשר המסכה המדוברת היא כולה צבעים בלבד. מאפרים רבים המבקשים לעסוק באיפור גוף לומדים אנטומיה כדי להבין להתחקות במדויק אחר חלקי הגוף השונים ולייצר איפור גוף שייראה חלק אמיתי מגוף האדם.
אין ספק כי איפור גוף הוא עולם ומלואו של יצירה, של חוויה ושל דמיון. אם חשקה נפשכם להפוך לבד ציור ליום אחד, או יותר, ודאו כי המאפר שולט בטכניקות האיפור השונות, ובעיקר עושה שימוש במוצרים בטוחים וידידותיים, שלא מזיקים לעורכם ואף קל להסיר אותם לאחר האירוע בו נכחתם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה